L’Escola de Cuina Saludable visita l’Institut!

Pel que fa als requeriments nutricionals, els i les adolescents tenen unes necessitats superiors a les de les persones adultes, per això no és d’estranyar que les seves racions siguin més grans.

Augmenten les necessitats de proteïnes, necessàries per sintetitzar teixits i formar les estructures de l’organisme. És important l’aportació de vitamines, ja que intervenen en els processos metabòlics, molt actius en aquesta etapa.

També són importants els minerals, que intervenen en els processos enzimàtics. Augmenten les necessitats de calci i de ferro, i cal una bona hidratació per la realització de tots els processos biològics tan estimulats en l’adolescència.

Altres factors implícits que també tenen un pes rellevant, són la pràctica d’activitat física o d’algun esport,  tant pel seu cos com per la seva ment; fer esport en equip, jugar amb amics, caminar amb la família, respirar aire fresc, els hi serveixen per deixar tot el que és negatiu i renovar l’energia.

Dormir les hores necessàries i no utilitzar durant moltes hores “pantalles”, els ajuda a mantenir un bon estat de salut, a estar més actius, més conscients i a realitzar millors eleccions a l’hora de menjar.

Un son inadequat, ja sigui per qualitat o quantitat, pot alterar significativament el funcionament diürn dels adolescents. Poden presentar alteracions en el comportament, dificultat de concentració i atenció, alteracions de l’estat d’ànim, apatia i irritabilitat.

Els pares i mares són EXEMPLE i els adolescents, com els infants, aprenen hàbits de vida saludables per imitació, en família i practicant tot junts.

Per això els hàbits a casa han de ser saludables, plats complerts, sans i equilibrats per tothom, menjant conjuntament, compartint converses i riures, i donant al menjar la importància justa i necessària. Que els nostres fills i filles tinguin una bona relació amb el menjar comença perquè les persones adultes tinguin una bona relació amb el menjar.

L’alumnat de 1r d’ESO de l’Institut Marianao, ha pogut treballar tot això durant el crèdit de síntesi. A través del projecte d’Escola de cuina saludable, en col·laboració amb el professorat, i la Irene Calzón, hem realitzat un taller on han pogut participar activament tot l’alumnat d’aquest curs.

Aquest taller ha servit per desmuntar mites sobre l’alimentació saludable, la piràmide alimentària espanyola, i fer propostes d’esmorzars saludables. L’alumnat ha participat de forma activa, a través de grups de treball per tal de fomentar la cohesió grupal, el treball en equip i la col·laboració.